maandag 7 januari 2013

Snuffelstage: Cornerstone Vastgoed #1

Vandaag was het zover na maanden wachten en in spanning zitten. Mijn eerste werkdag voor het vastgoedbedrijfje Cornerstone waar mijn vader één van de oprichters is. Zoals jullie weten ben ik gestopt met mijn studie, en ga ik nu een halfjaar werken bij verschillende bedrijfjes. Deze eerste maand is het de beurt aan Cornerstone. Nadat mijn wekker vanochtend om 7.45 afging, was het wel weer even wennen. Mijn wekker was namelijk in geen ages meer zo vroeg afgegaan...


Voordat ik jullie verder ga verwarren, eerst een korte uitleg over Cornerstone. Cornerstone koopt huisjes op in Den Haag om ze daarna te renoveren. Nadat dat gedaan is, wordt het verhuurd aan bewoners. 

Maar goed, terug naar 7.45 vanmorgen. Nadat ik me had klaargemaakt ging ik naar beneden om wat te eten. Het was zoals gewoonlijk in de winter nog donker buiten (wat ik ook heel lang niet meer heb meegemaakt). Ik nam een lekker broodje met geitenkaas (mijn verslaving) en een kopje thee. Toen de klok 9.00 sloeg was het tijd. Ik werd opgehaald door Nancy, die het kopen van de huizen voor haar rekening neemt. Mijn eerste werkdag was officieel begonnen. We vervolgden onze weg naar Rotterdam. Helaas heeft het pand van Cornerstone, dat overigens inwoont bij Yuki, een online boekhoudingsbedrijf, niet veel parkeerplaatsen in de buurt. Daarom moesten we de auto wat verderop parkeren bij een parkeerplaats en de laatste paar kilometers met het openbaar vervoer reizen.  

Aangekomen op Rotterdam Centraal ligt Cornerstone op een steenworp afstand. Het pand wordt gedeeld door heel veel bedrijven die allemaal een eigen afdeling hebben. In totaal zijn er vier etages, en Yuki en Cornerstone hebben de hele derde tot hun beschikking. Dit is best speciaal, want eigenlijk hoort er in elk klein kamertje een bedrijf te zitten. Nadat we de lift naar de derde gepakt hadden, kom je eigenlijk gelijk terecht bij Yuki. Pas helemaal achteraan bevinden zich drie kamers voor Cornerstone. En in één van die kamers kwam ik te zitten met Ron, Ramona en Syl. Zij zorgen ervoor, samen met Nancy, dat Cornerstone draaiende wordt gehouden. Syl is eigenlijk de belangrijkste, na Nancy. Zoals ik al zei zorgt Nancy voor de aanvoer van de huizen. Hierna komt Syl in beeld. Zij zorgt voor het hele beheer. Ramona is de 'telefoon-dame'. Zij heeft altijd contact met de bewoners, maar doet ook veel dingen ernaast. Als laatste heeft Ron eigenlijk de laatste tijd een beetje zijn 'eigen' projectje: de VvE. Dit staat voor Vereniging van Eigenaren. Omdat Cornorstone alleen portiekwoningen of appartementen koopt, maakt zo'n woning altijd deel uit van een geheel. Zo'n vereniging is eigenlijk een kleine buurtkas. Iedere bewoner stopt elke maand wat geld in een denkbeeldige pot, dat gebruikt wordt bij bijvoorbeeld de renovatie van de buitenkant van de woningen. De bewoners wonen immers onder hetzelfde dak. 

Aangezien ik vrij weinig af weet van dit vak, was ik dan ook verbaasd dat ik gelijk beschikking kreeg over een eigen laptop en bureau. Mijn taak voor nu is eigenlijk het reorganiseren van al het papierwerk. Zoals je je kunt voorstellen heeft een bedrijf zoals Cornerstone veel papierwerk. Ieder huis heeft weer een huurovereenkomst, gas, licht en water contract, financiën, informatie over de huurders, verzekeringen etc. Er heeft laatst een verandering plaatsgevonden in de namen van alle tabbladen van de ordners. Bijvoorbeeld: huurovereenkomsten heet nu huurzaken omdat er meer bij komt kijken bij het huren van een huis. Er zijn weer tabjes toegevoegd en dat moet overal worden gewijzigd. Cornerstone heeft ook een eigen server waar dit ook moet worden gewijzigd. Mijn andere taak is het compleet maken van de ordners. In de map, server en op de server van Yuki moet allemaal hetzelfde staan. Als er bijvoorbeeld iets mist op de server, moet het worden ingescand en worden geüpload. Dit geldt andersom ook; als het zich niet in de map bevindt, moet het worden uitgeprint en worden toegevoegd. Best lastig allemaal in het begin, met al die nieuwe termen. Maar dat is nog even wennen....het was namelijk pas mijn eerste dag. 

Na een dag van 10.00 tot 17.30 was ik best moe en het was tijd om naar huis te gaan.  
Ik hoop dat jullie een kleine indruk hebben gekregen van het werk wat ik de komende tijd ga verrichten. Er volgen natuurlijk nog foto's en meer verslagen! :) 

2 opmerkingen:

  1. Leuk om het zo te lezen Fem! Heb nu ook een beter beeld van wat je precies doet. :)

    BeantwoordenVerwijderen